Karius og Baktus

Se eller gense TEATER V’s opsætning af den elskede historie om de to frække tandtrolde med manuskript af Thorbjørn Egner og sange og musik af Christian Hartmann.

TEATER V er klar med Pelle Koppels finurlige udgave af historien om de to mikroskopiske og drillesyge tandtrolde, der elsker wienerbrød og søde sager. Historien udspiller sig i en farverig og tegneserieagtig scenografi med sæbebobler, kæmpe kager og tandhuse.

OBS! Vi gør opmærksom på, at forestillingen egner sig til børn mellem 4 og 8 år. Yngre børn kan blive forskrækkede over mørket, troldenes masker eller de høje lyde – det er noget andet end at læse bogen.Vi anbefaler altså ikke forestillingen til børn under 4 år. Vi skriver det kun, for at alle får den bedst mulige teateroplevelse.

Medvirkende: T.B.A
Instruktion & bearbejdelse: Pelle Koppel
Scenografi: Johan Kølkjær efter Thorbjørn Egner
Manuskript: Thorbjørn Egner
Sange og musik: Christian Hartmann

Intet

Fra 14 år og op.

“Intet” er en af de mest læste bøger i danskundervisningen i folkeskolens ældste klasser.

SKOLEMATERIALE: I forbindelse med forestillingen har Teater V udarbejdet skolemateriale som frit kan downloades – INTET-skolemateriale

Titusindvis af danske børn og unge har været igennem fortællingen om Pierre Anthon, der går ud af skolen og klatrer op i et blommetræ den dag, han finder ud af, at det ikke er værd at gøre noget, fordi intet betyder noget. Han bliver siddende i blommetræet, og derfra råber han hver dag til sine klassekammerater om livets meningsløshed. De hører blandt andet på sætninger som “Alting er ligegyldigt. Alting begynder bare for at slutte. Det øjeblik, I blev født, begyndte I at dø. Og sådan er det med alt”.

Det provokerer klassekammeraterne så meget, at de beslutter sig for at samle “en bunke af betydning”. Bunken begynder med et par grønne sandaler og en ny racercykel og ender blandt andet med et opgravet barnelig og en afhugget finger. Undervejs konfronteres de unge, der går i 7. klasse, med, hvad der betyder noget for dem selv og for de andre.

Men der udvikler sig hurtigt en skræmmende dynamik, for jo større og mere smertefuldt offeret er, desto større betydning, ikke?

Teater V og Teater Nordkraft har samarbejdet om at lave denne teaterversion af bogen. Det er en intens historie, som nok skal sætte gang i debatten om eksistens og identitet.

Medvirkende: T.B.A.
Instruktør og dramatiker: Pelle Koppel
Scenograf: Claus Helbo
Producenter: Teater V og Teater Nordkraft

Forfatter: Janne Teller
Oversætter: Martin Aitken

Generation Håbløs

Kom helt tæt på de 4 unge deltagere og deres prøvelser, i dette nye realityprogram, hvor vinderen får lov at gange sit karaktergennemsnit med 10 og blive direkte optaget på sit drømmestudie! Bliver det VITA, SEBASTIAN, OSCAR eller MARIEL, som får flest diamanter og løber med sejren?

Konceptet er skabt af Sofie Diemer; en ny ung dramatikerstemme, på den danske teaterscene. Sofie debuterede med ”Damphjerte” på Aveny-T, i foråret 2019, som hun udviklede på Teater V, på ”Dramatisk Laboratorium” (Grundholdet), i foråret 2018. ”Generation Håbløs” udviklede Sofie på “Overbygningsholdet”, samme sted, i efteråret 2018. De 4 unge skuespillere vil blive fundet ved en ”åben casting” i april/maj 2019

Medvirkende: T.B.A.
Iscenesættelse: Pelle Koppel
Manuskript: Sofie Diemer

Kærlig hilsen H.C. Andersen

Lars Bom spiller H.C. Andersen i dette musikalske drama om forfatteren, du troede, du kendte. Sammen med tre fremragende musikere går han bag om myten og masken og viser os manden, der trak vejret gennem sin fjerpen og længtes efter at slå rødder og den ægte kærlighed. Alle ordene er hans egne, taget fra digte, breve, dagbøger, romaner, optegnelsesbøger og eventyr. 15 stærke, nyskrevne sange med sjældne og ukendte digte af H.C. Andersen danner den musikalske ramme.

Medvirkende: Lars Bom
Musikere: Nicholas Kingo, Eva Malling, Benita Haastrup
Manuskript: Lars Bom
Producenter: Teater V og Scensucht

Den grønlandske mand

Den grønlandske mand, som du aldrig har set ham før!

Anmelderrost, rammende og hudløst ærligt teater om den grønlandske mand i det nye årtusinde. Det handler om sex, politik, livet og døden. Om hans kærlighed til naturen, kvinden, sine forfædre og børn. Et nyskabende og kærligt performanceportræt, som kommer bag fordommene og myterne og gør op med det selv- og medieskabte billede, mange grønlandske mænd bærer rundt på. Forestillingen bygger på virkelige historier fra manden selv.

Medvirkende: Klaus Geisler, Kristian Mølgaard, Hans-Henrik Poulsen og Miki Jacobsen
Instruktør: Hanne Trap Friis
Dramatiker: Niviaq Korneliussen
Dramaturg: Susanne Andreasen
Lysdesigner: Morten Ladefoged
Lyddesigner: Gerth Lyberth
Scenograf: Camilla Nielsen

Uproar!

Det er 100 år siden at DADAisterne hærgede med deres kunstoprør, og det er 100 år siden, at den russiske revolution fandt sted.

Inspireret af to vigtige revolutioner – en politisk og en kunstnerisk – vil Livingstones Kabinet starte en verdensrevolution. Vi vil grine, så magthaverne kommer til at ryste i bukserne af angst og bævren over den latterliggørelse de udsættes for. Vi vil slå på vores trommer og overdøve larmen fra deres krige og bombardementer. Vi vil opløse sproget, så det giver endnu mindre mening end deres formløse plapren. Vi vil danse med en kropslighed, der er mere kraftfuld end deres indstuderede gestik. Kom og vær med til at starte revolutionen NU!

Medvirkende: Pete Livingstone, Nina Kareis, Ole Håndsbæk Christensen, Amia Miang, Troels Hagen Findsen
Musiker og musikalsk arrangement: Bebe Riesenfors
Instruktør: Nina Kareis
Scenograf: Julie Forchhammer
Komponist og kapelmester: Pete Livingstone
Koreograf: Adelaide Bentzon
Dramatikere: Pete Livingstone og Nina Kareis

16:29

Océane bor i en forstad til Paris i en etværelses lejlighed med tulipaner i vindueskarmene. Hun har over 3000 følgere på Instagram og mestrer kunsten at lægge skygger på sin næse, der får hende til at ligne Taylor Swift lidt. For i forstaden vil alle piger være Taylor Swift, og alle drenge vil lave en baby på Taylor Swift. Hun har haft en kæreste i 4 år. Han er mekaniker. Han er ikke kriminel. Hun drømmer om blondegardiner på børneværelserne. Men pludselig sker der noget imellem dem, som ændrer Océanes blik på fremtiden og den virkelighed, hun lever i.

16:29 består af to dele: En monolog med Amira Jasmina Jensen og videoværket NEO-EUROPE af hiphopkollektivet Capital Fluxus

Driving Miles

Miles kommer til Molde og bliver hentet i lufthavnen af en limousine med chauffør Svein Åge bag rattet.

”Do you know who I am?” spørger Miles. ”Yes” siger Svein Åge.

“Do you like my music?” siger Miles. “No” siger Svein Åge. Det lægger grunden til et venskab. Miles Davis bliver glad. Han har truffet et menneske, som hverken lyver, lefler eller smigrer, men siger tingene ligeud.

Næste gang Miles kommer til Norge kræver han Svein Åge som chauffør, og deres venskab udvikler sig gennem årene.

Historien kredser om Svein Åges opdigtede ven Steinar og dennes møde med Miles’ musik ved en legendarisk koncert i Montreux, der nærmest bliver en åbenbaring for ham og ændrer hans indstilling til livet.

Medvirkende: Hans Henrik Clemensen
Musikere: Anders Malta, Zier Romme Larsen, Rune Fog-Nielsen og Cornelia Nilsson
Instruktør: Vigga Bro
Forfatter: Henning Mankell
Komponist: Miles Davis

Selvtægt

Säpoagent Mo er taget til den lille flække Ljungby for at efterforske en af de mange asylbrande der hærger landet. Men ingen af byens borgere ved noget. Det eneste vidne er en HUND.

Samtidig mødes en muslimsk pige med tørklæde og en neonazist på en internetcafé og finder ud af at de spiller på samme Counter-Strike hold! Og hvad fuck gør man så?

Og en alkoholiseret arbejdsløs kvinde maler billeder af asylbranden til byens morskab, men en dag bliver hun kontaktet af en gallerist fra Berlin, som mener det er kunst.

For at komme dybere ned i sagen må Mo tage yderst utraditionelle metoder i brug.

Men hvordan skal Marit, byens kommunalpolitiske blæksprutte holde styr på det hele?

Medvirkende: Mohamed Ali Osman, Emil Prenter, Amira Jasmina Jensen, Betina Grove, Marianne Søndergaard
Instruktør: Anna Andrea Malzer
Medinstruktør: Kasper Dalsgaard
Manuskript: Aleksa Okanovic
Komposition: Søren Caspersen
Lysdesigner: Mia Jandje Willett
Musikalsk arrangement: Matias Vestergård
Scenograf: TNP Peter Skensved
Kostumedesigner: Lise Marie Birch
Lydtekniker: Christian Berntsen
Producenter: Teater St. Tv. og Teater Momentum

John Lennon er død

Et syretrip af en komedie om livet i en stripklubversion af skærsilden!
 Her har John Lennon siddet siden d. 8. december 1980 på sin faste barstol og tyllet whiskyshots. Det har gjort ham en lille smule bitter, for at sige det mildt. Derfor er han heller ikke just snakkesalig, da 19-årige Fanny Viola Rose-Mynte Maria Christoffersen Kristensen Hansen pludselig træder ind af døren.
 Kan Fannys barnlige uskyld puste liv i en død idealisme, eller er John blevet for dumt et svin af de mange år i limbo? Og er han overhovedet til blondiner?

Sophie Zinckernagels manuskript til forestillingen vandt tidligere på året førsteprisen i “Dramatisk Debut”, dansk teaters landsdækkende dramatiker- konkurrence for debuterende dramatikere, som i 2018 løb af stablen for femte gang. Konkurrencen vender tilbage i 2020 med deadline for håbefuld indlevering af manuskripter i løbet af efteråret 2019.

Medvirkende: Gerard Carey Bidstrup, Charlotte Munksgaard og Peter Zandersen m.fl.
Instruktør: Emil Hansen
Scenografi og kostumer: Rebekka Bentzen
Dramatiker: Sophie Zinckernagel
Lysdesign: Sonja Lea
Lyddesign: Rune Abel

OBS! Der indgår stroboskoplys i forestillingen