red bastard

Performs in English – see english description further below

Direkte fra Londons West End (listet som ”Top 5 – must see – show”) i forlængelse af flere års turné rundt til det meste af verden med utallige udsolgte huse og lutter 5-stjernede anmeldelser viser Red Bastard nu endelig det hele frem på CPH STAGE … Kun 3 gange!

Red Bastard er ikke bleg for at interagere med publikum i denne forrygende teatralske masterclass, hvor der blandt andet forlanges intet mindre end svaret på det super væsentlige eksistentielle spørgsmål: ”Hvem fanden tror du, at du er?”

Det er grænseoverskridende seriøst og til tider hylende morsomt, for som publikum til dette prisvindende interaktive kultshow skal du være beredt på lidt af hvert, – og lidt til!

Kort sagt: Red Bastard hverken kan eller skal beskrives. – Red Bastard skal opleves.

Medvirkende: Eric Davis

His Mission: To Charm, Disarm, Shock & Seduce… His Target: YOU.
Red Bastard is not clown.
He is not here to please you.
He has come to make you surrender.

Something interesting must happen every 10 seconds …

After 5-star reviews and sold out shows across North America Europe and Australia, America’s premier bouffon delivers on his promise in this critically-acclaimed show.

Experience this exquisite monstrosity as he delicately leads you through a no holds barred theatrical masterclass – demanding to know nothing less then the existential query, “Who the hell do you think you are?” 

Lines will be crossed and laughs will be had in this interactive feast of biting wit, improvisation and physical prowess.

Audiences should be prepared for anything to happen in this interactive show, in which Red Bastard engages the audience in master class of raw conversation, provocations, traps, rewards, and catch 22’s— encouraging risk and personal discovery.

tvind – the musical

En fortælling om en tid, hvor fællesskabet fyldte for meget, til en tid, hvor fællesskabet fylder for lidt.

For 50 år siden, købte en flok unge mennesker en gammel bus. De ville ændre verden og spørgsmålet er om det lykkedes?

Året er 1972 – USA’s præsident, Richard Nixon, besøger Kina og møder Mao Zedong. Mogens Glistrup stifter Fremskridtspartiet. Roskilde Universitetscenter (RUC) åbner. Anker Jørgensen bliver statsminister; Danmark siger ”JA” til EF; Bowie udgiver Ziggy Stardust, og i biograferne har den første Godfather-film verdenspremiere …

I årene inden har Mogens Amdi Petersen startet Den Rejsende Højskole og samme år Det Nødvendige Seminarium, der senere skal blive til det verdensomspændende imperium, Tvind.

70’erne var en tid med systemændringer, tankeeksperimenter, nye undervisningsformer – en udfordring til det etablerede samfund og opfordring til radikale ændringer. Tvind var et socialt projekt i en tid, hvor man sagde Os, Vi, Sammen, i stedet for Mig, Mig, Mig. Hvor individet kun var det nødvendige tandhjul i fællesskabets maskine.

Forestillingen er ikke en dokumentarisk gennemgang af Tvinds historie med Amdi i hovedrollen. Det er heller ikke en musical i gængs forstand, men historien om en gruppe mennesker og deres udvikling i Tvind, individuelt og sammen, krydret med et udvalg af tidens politiske (slag)sange.

Vi følger en gruppe stærke individer fra den spæde start i 70’erne og op til midt 90’erne, hvor Tvind kommer i alvorlig modvind. Vi møder ”Bannerføreren og ideologen”, der knækker. ”Den stædige”, som forbliver stærk i troen. ”Talentet”, der forråder sig selv. ”Organisatoren”, der møder kærligheden, og ”Kvinden”, der mister den.

Ny dansk dramatik – for fuld musik – af Andreas Garfield.

Medvirkende: Sune Kofoed, Martin Bo
Lindsten, Margit Watt-Boolsen, Sune Skuldbøl Vraa m.fl.

Instruktion: Jens Svane Boutrup
Scenografi: Julie Forchhammer
Musikalske arrangementer: Sune Skuldbøl Vraa

Dramatiker: Andreas Garfield

Varighed: 2 timer inkl. pause

Se alle anmeldelser og trailer her

Se alle trailere her

Karius og Baktus på turne i 2018

Se eller gense TEATER V’s opsætning af den elskede historie om de to frække tandtrolde med manuskript af Thorbjørn Egner og sange og musik af Christian Hartmann på et spillested nær dig.

AALBORG

Torsdag d. 8. feb. kl. 09.30 + 11 – Kulturhuset Trekanten, Sebbersundvej 2a, 9220 Ålborg Ø

Fredag d. 9. feb. kl. 09.30 + 11 – Kulturhuset Trekanten, Sebbersundvej 2a, 9220 Ålborg Ø

Lørdag d. 10. feb. kl. 11.00 + 13.00 – Kulturhuset Trekanten, Sebbersundvej 2a, 9220 Ålborg Ø

ÅRHUS

Søndag den 11. feb. kl. 11 – Musikhuset Århus, Thomas Jensens Allé, 8000 Århus C

SKAGEN

Mandag d. 12. feb. kl. 11 – Kulturhuset Kappelborg, Skolevej 5, 9990 Skagen

ODENSE

Mandag den 19. feb. kl. 17 – Magasinet i Odense, Farvergården 19, 5000,Odense

Tirsdag den 20. feb. kl. 9.30 – Magasinet i Odense, Farvergården 19, 5000,Odense

RØDOVRE – ALT UDSOLGT

Fredag den 23. feb. kl. 9.30  og kl. 17Kulturhuset Viften, Rødovre Parkvej 130, 2610 Rødovre

Lørdag den 24. feb. kl. 11 og kl. 13Kulturhuset Viften, Rødovre Parkvej 130, 2610 Rødovre

Søndag den 25. feb. kl. 11, 13 og 15 – Kulturhuset Viften, Rødovre Parkvej 130, 2610 Rødovre

 

Karius og Baktus

Se eller gense TEATER V’s opsætning af den elskede historie om de to frække tandtrolde med manuskript af Thorbjørn Egner og sange og musik af Christian Hartmann.

TEATER V er nu igen klar med Pelle Koppels finurlige udgave af historien om de to mikroskopiske og drillesyge tandtrolde, der elsker wienerbrød og søde sager.

Historien udspiller sig i en farverig og tegneserieagtig scenografi med bl.a. sæbebobler, kæmpe kager og tandhuse…

Igen i år vil der være formiddagsforestillinger specielt henvendt til institutioner og børnehaver.

OBS! Vi gør opmærksom på, at denne forestilling egner sig til børn mellem 4 og 8 år. Yngre børn kan blive forskrækkede over mørket, troldenes masker eller de høje lyde – det er noget helt andet end at læse bogen. Vi gør kun opmærksom på dette, fordi vi gerne vil give alle den bedst mulige teateroplevelse.

Medvirkende: Christian Bergman og Morten Hembo
Manuskript: Thorbjørn Egner
Sange og musik: Christian Hartmann

Instruktion og bearbejdelse: Pelle Koppel

TR3UMF

14 unge mennesker gik i januar sammen om at stifte et kunstnerisk kollektiv, der med fuld dedikation skulle skabe 3 forestillinger på blot 2 måneder. De er alle kreative sjæle, der har ét fælles udgangspunkt: forestillingerne skal være helt deres egne. På baggrund af 3 ugers intensiv vejledning af flere etablerede og udøvende kunstnere affødtes det selvstændige arbejde med de 3 forestillinger: ”SNOOZE?”, ”Uncanny” & ”En hyldest til”. Inspirationen til scenerne er mangfoldige og kommer blandt andet fra lyde, visuelt materiale, fysiske udtryk og tekstcollager.

I ”SNOOZE?” belyses behovet for at stoppe op og stå stille i et samfund hvor tid er en mangelvare og stress en fællesnævner.

I ”Uncanny” blandes fysisk og traditionelt teater sammen i en grum cocktail af skyld, dystopi, tilgivelse, skyldfølelse og fremmedgørelse.

I ”En hyldest til” famler fem mænd i blinde, i håbet om at holde sammen på sig selv, efter deres selvbillede er blevet udfordret.

 

Produceret og opført af:

Agnes Jung, Kenni Vincentz, Line Fisker Nielsen, Lærke Mynte Evensen.

Amalie Drud Abildgaard, Casper Aagard, Lukas Tranholm, Monica Ejstrup Wie, Oskar Andsager Klingenberg.

Erik Lindkvist Thomsen, Nicolaj Dissing Schledermann, Nikolaj Lütken, Nikolaj Stang Asmussen, Sebastian Møller Jørgensen.

når alt går i nilfisk

“Når alt går i Nilfisk” er en hyggelig og sjov lille musikalsk forestilling,
hvor vi følger to kvinder, som mødes på en bar i det indre København i 1960´erne.
De to kvinder fortæller anekdoter fra deres liv og synger et udvalg af tidens sange – alt imens publikum inviteres til at synge med på danske hits, som: “Forelsket i København”, “Hele ugen alene”, “2 lys på et bord” og mange flere …
Forestillingen henvender sig til alle som elsker intimteater, sang og musik
– og egner sig specielt godt til opførelser på plejehjem, og lignende institutioner.
“Når alt går i Nilfisk” er skabt på opfordring af publikum, og i forlængelse af sidste års store succes med juleforestillingen “Julen har bagt – Traditioner og fællessang i køkkenet”, som vi skabte ud fra et ønske om at bringe teateroplevelser ud til alle de mennesker, der af forskellige årsager ikke længere har mulighed for at opsøge teatret selv.

Spiller i vores hyggelige teatercafe med max. 40 pladser.
MEDVIRKENDE
Signe Vaupel, Stine Prætorius & Fredrik Mellqvist
INSTRUKTION
Pelle Koppel

king lear

King Lear er historien om sagnkongen Lear der, forblændet af sin egen selvoptagethed, hovmod og naragtighed, frastøder sin ene datter, forærer sit rige til de to andre grådige, magtsyge døtre, og bliver drevet til vanvid. Et tragisk eventyr om sand og falsk kærlighed, vanvid og ondskab.

Tragedien begynder da den gamle konge skal fordele sit rige mellem sine tre døtre. Hvordan skal han afgøre hvem der skal have hvad? Kongen beslutter sig for, at døtrene hver især skal fortælle ham hvem af dem der elsker og agter ham højest. Men hvordan skal han måle og veje deres kærlighed? I ord eller i handling? Alle døtrene erklærer deres kærlighed til kongen, men kun én af dem taler sandt. Først da det er alt for sent og kongen er ruineret, ydmyget og drevet til vanvid indser han sin fejlfordeling og det går op for ham hvem, der virkelig elskede ham.

King Lear er en tragedie om magt og begær, om sandhed overfor løgn, om kærlighedens væsen – grådighed, vanvid, forfængelighed og foragt, om ordets magt og handlingens konsekvenser. Den handler om at være blind over for sandheden i livet og den ægte kærlighed, og ikke mindst om en konges rejse fra magt til afmagt – en rejse der er fyldt med intriger, forræderi, sydende ondskab og hjerteknusende kærlighed.

 

Forestillingen er instrueret af Hans Rønne / Teatret  som står bag prisvindende teaterforestillinger, bl.a. den Reumertvindende “August” og dennes originale og nytænkende klovnerepetoire som King Lear også drager referencer til.

 

Instruktør: Hans Rønne – modtager af Teater Pokalen 2017

Medvirkende: Ole Sørensen, Thomas Jacob Clausen Rønne mfl.

Producent: Teatret Møllen i samarbejde med Teatret/Hans Rønne

Varighed: 1 time og 30 min.

Intet

Fra 14 år og op.

“Intet” er en af de mest læste bøger i danskundervisningen i folkeskolens ældste klasser.

SKOLEMATERIALE: I forbindelse med forestillingen har Teater V udarbejdet skolemateriale som frit kan downloades – INTET-skolemateriale

Titusindvis af danske børn og unge har været igennem fortællingen om Pierre Anthon, der går ud af skolen og klatrer op i et blommetræ den dag, han finder ud af, at det ikke er værd at gøre noget, fordi intet betyder noget. Han bliver siddende i blommetræet, og derfra råber han hver dag til sine klassekammerater om livets meningsløshed. De hører blandt andet på sætninger som “Alting er ligegyldigt. Alting begynder bare for at slutte. Det øjeblik, I blev født, begyndte I at dø. Og sådan er det med alt”.

Det provokerer klassekammeraterne så meget, at de beslutter sig for at samle “en bunke af betydning”. Bunken begynder med et par grønne sandaler og en ny racercykel og ender blandt andet med et opgravet barnelig og en afhugget finger. Undervejs konfronteres de unge, der går i 7. klasse, med, hvad der betyder noget for dem selv og for de andre.

Men der udvikler sig hurtigt en skræmmende dynamik, for jo større og mere smertefuldt offeret er, desto større betydning, ikke?

Teater V og Teater Nordkraft har samarbejdet om at lave denne teaterversion af bogen. Det er en intens historie, som nok skal sætte gang i debatten om eksistens og identitet.

Medvirkende: Mikkel Reenberg, Ane Helene Hovby
Instruktør: Pelle Koppel
Scenograf: Claus Helbo
Producenter: Teater V og Teater Nordkraft

 

martha & frank – the musical

Randers Egnsteater & Thy Teater

”Jeg kan ikke mere. Jeg kan ikke holde det her ud. Hører du efter? Jeg har det dårligt.
Jeg har det FYSISK dårligt. Jeg har drukket fire glas vand fra automaten, og du sidder
bare dér, og du ser mig ikke. Og jeg kan ikke mere. Jeg har nået punktet. Jeg har nået
PUNKTET, Frank.”
Sådan starter Caroline Jørgensens vinterkabaret om Martha og Frank. Den tager udgangspunkt i Aretha Franklins fantastiske soul-univers og lader det møde en dansk ægteskabelig virkelighed i form af Martha og Frank, der balancerer på randen af skilsmisse.
I et syret, humoristisk univers bliver vi bragt helt ind i ægteskabets maskinrum, der eksploderer i vilde soul-sange sunget af Martha (ANNA UR KONOY) og Frank (NIS PEDERSEN). De bliver akkompagneret af de to støvede parterapeuter Bent Lundgaard på klaveret og Michael Andersen på bas.

Skuespillere: Anna Ur Konoy, Nis Pedersen

Musikere: Bent Lundgaard, Michael Andersen

Instruktør: Ina-Miriam Rosenbaum

Dramatiker: Caroline Malling Jørgensen

Scenograf: Sus Haugland

Lysdesign: Kisser Rosenquist

svar på helgas brev

Hvorfor begærer en mand hele livet en anden kvinde, end sin egen kone, uden at gøre noget ved det?

Det spørgsmål prøver den gamle Islandske Fåreavler at svare på i det brev han omsider skriver til sin elskede Helga. Her fralægger han sig skiftevis rasende sit ansvar eller lider under den skam og skyld han føler.

På kanten af sit liv skriver den 90 – årige Bjarni et brev til sin elskede Helga. Kvinden han aldrig fik, men på sin egen måde forblev tro hele livet. Deres smukke, men korte kærlighedshistorie folder sig ud i erindringsglimt og river op i gamle sår fra et langt liv og minder os om at det er i revnerne og sprækkerne at lyset og livet slipper ind.

Med denne forestilling markerer Victor Marcussen sit 40års skuespillerjubilæum.

Forestillingen er baseret på Bergsveinn Birgissons anmelderroste roman, som i 2012 var nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris.

Medvirkende: Victor Marcussen
Instruktør: Kirsten Peuliche
Baseret på roman af: Bergsveinn Birgisson